Week-update - Reisverslag uit Miniş, Roemenië van JeVe DROOM - WaarBenJij.nu Week-update - Reisverslag uit Miniş, Roemenië van JeVe DROOM - WaarBenJij.nu

Week-update

Door: jeveDROOM

Blijf op de hoogte en volg JeVe

08 Juli 2012 | Roemenië, Miniş

Boene deminatsa/ziwa/chiara (afhankelijk van het tijdstip dat u/jij dit leest)

Jullie hebben allemaal de afgelopen week onze ervaringen, overdenkingen en anekdotes kunnen lezen. Vandaag hadden Joanne en ik (Daniel Schilling) het idee om een leuke week update te schrijven. We maken hier namelijk zo onwijs veel mee dat dit nooit in de dagverslagen zou passen. Vandaag dus een ultra speciale extra blog met allerlei verhalen, hersenspinsels en onzinnige weetjes;)

- vrijdag heeft Youri een fantastische middag beleefd en dat helemaal in zijn eentje. Inderdaad in zijn eentje! Youri hadden namelijk dagcorvee en dat betekent dat je ook mee gaat naar de Real, een megagrote supermarkt dat zich bevind in een overdekt winkelcentrum. Er was alleen een probleem; Youri had namelijk geen shirt aan. Dat vinden ze in de Real blijkbaar niet zo leuk en dus moest Youri buiten de supermarkt blijven terwijl de rest de boodschappen ging doen. Gelukkig waren de verhalen er niet minder om. Youri heeft helemaal niet huilend en alleen gezeten, maar heeft zich prima vermaakt met een massagestoel waarin hij een lachkick kreeg, een staarwedstrijd met de bewaker vanaf een bank die nog verkocht moest worden en met een lekker drankje Roemenen kijken.. Een topdag dus :)

- Een reis als deze blijkt naast de voldoening van het harde werk, een bruine (of rode) huid en het onderhouden van fantastische sociale contacten ook nog iets anders op te leveren; namelijk onbekende talenten. Zo blijkt Gerieke een fantastische insmeerder/maseuge te zijn (Peter trouwens ook), blijkt Youri geweldige vadereigenschappen te bezitten,  blijkt Henk een ware watermeloenslachter, blijken er een pare ware fotografen in de groep te zitten en zijn er vooral veel mensen die ontdekken dat ze toch niet 2 linkerhanden hebben.

- Binnen een groep van 40 ontstaan er natuurlijk altijd subgroepen, de één opvallend en de ander stil. De meest opvallende is denk ik toch wel de groep die zichzelf een aso brabants accent heeft aangemeten. Lichtelijk irritant, maar stiekem toch best wel leuk.

- Andrea (de pleegdochter van Anna en Cornell) is helemaal in de groep opgenomen en dat is te merken. Iedereen kan het met haar vinden en ze heeft al een paar echte vriendinnen binnen onze groep. Er is ook een klein nadeel, ze begint ook grapjes te maken en een informele tolk die grapjes maakt kan af en toe lastig te volgen zijn ;)

- leuk weetje over vanavond; we eten minis-trone soep (inderdaad een soep met de zelfde naam erin als het dorp waarin we vertoeven). De croutons gaan gebakken worden in de zon ;)

- Ik (Daniel S) was zo verbrand dat ik een 2e graads brandwond op mijn schouder had zitten. Wees maar gerust hoor mama, hij is bijna weg en heb er geen last meer van:)

- het meertje dat vlakbij de camping zit is een populaire plek om naar toe te gaan onder de jongeren en ook de gezinnen zijn er af en toe te vinden. Wat ontzettend leuk is om te zien, zijn de Roemenen. De meesten kunnen niet zwemmen en dus staat de hele waterkant vol moet Roemenen, aangezien het er erg snel afloopt. We hebben als Nederlanders het grootste gededeelte voor onszelf. Doordeweeks is het er heel erg rustig en dus zijn er altijd een paar jongeren die na het klussen steevast naar het meertje gaan, met als grootste reden; de 2 parasols die op het strand staan zijn dan nooit bezet. Wij als witte  Nederlanders houden het namelijk niet vol in de volle zon.
Ik (Daniel) heb leuk contact (volgens velen sjans) met een tweeling (die allebei een vriendje hebben hoor;) van een Langostent (een soort oliebol maar dan in pannekoekvorm en met heerlijke jam of chocoladesaus erop en dan dubbelklappen maar) en hun moeder blijkt Anna te kennen. We zijn daardoor uitgenodigd om met zijn allen Langos te komen eten:)

- Dinsdag hadden we bij het gemeentehuisproject een leuk voorval. We waren aan het werk en ineens horen we de tune van Radio 538. Blijkt er dus een jongen naast te wonen die 3 jaar bij zijn ex in Groningen heeft gewoont. Heel erg leuk om zoiets mee te maken.

- De mascotte die bij het gemeentehuisproject aanwezig was, is dood. Onze knuffelkameel is overreden door een grote bulldozer. Gelukkig hebben al een nieuwe; de zwerfkat die leeft in het vervallen gebouw heeft namelijk sinds 4 dagen een baby... De 'ahhhhh's en de 'wat is ie schattig's vliegen in het rond.

- Op één van de projecten beginnen ware liefdes te ontstaan. Tussen Nederlanders en Roemenen wel te verstaan. Er zijn al roemeense liefdesverklaringen (in de vorm van tekst en tekening) gespot en cupido is al gezien. Als we met wat mensen minder terug komen moet er dus niet raar worden opgekeken. (nee hoor, er wordt goed voor elkaar gezorg en er wordt dus ook goed beschermd;)

- Onze vaste buschaffeur drinkt graag een biertje, maar dan wel alcoholvrij. Dit heeft hij namelijk al aan zo'n beetje iedereen laten zien met volle trots.

- Wist u dat de burgemeester ontzettend sexy is in zijn zwembroek? Hij ging gisteren mee naar het thermaalbad. En zijn knal blauwe mini speedo was niet over het hoofd te zien.

Dit verslag heeft nu al een gedenkwaardige lengte bereikt. Maar we kunnen nog wel een aantal bladzijden vol typen over alles wat we meegemaakt hebben. We kijken dan ook uit naar de volgende week, die overigens over ongeveer een uur begint. Tijd om naar bed te gaan dus!!!!!!!!

Groetjes uit het mooie Roemenië, Daniël en Joanne

• 08 Juli 2012 - 20:35

Mama Schilling:

Waarom verbaasd me die verbranding nu niet....Meende het op een foto al gezien te hebben. En ach die eigenwijzigheid is niet onbekend...Gelukkig dat je er nu geen last meer van hebt.Misschien iets van geleerd?;-)

• 08 Juli 2012 - 20:45

Marije Vd Meulen:

Hee, wat een super leuke blog!!
    Heb alle Bloggen met veel plezier gelezen! nog heel veel plezier met zn allen!
    Groetjes Marije (nichtje/vriendin van Rik en Joanne)

• 09 Juli 2012 - 18:00

Thera:

Wat een heerlijke samenvatting, ik kijk uit naar de volgende. En ik had Youri nog zo gewaarschuwd dat je niet in alle landen zonder T-shirt kan lopen, hardleers type. Maar het klopt hij kon als klein kind zich al prima alleen vermaken, dus dat is hij blijkbaar nog niet verleerd.