Shoppen op z'n Roemeens - Reisverslag uit Miniş, Roemenië van JeVe DROOM - WaarBenJij.nu Shoppen op z'n Roemeens - Reisverslag uit Miniş, Roemenië van JeVe DROOM - WaarBenJij.nu

Shoppen op z'n Roemeens

Door: jeveDROOM

Blijf op de hoogte en volg JeVe

06 Juli 2012 | Roemenië, Miniş

Sinds zaterdag heb ik een vaste klantenkaart (met ‘pannenzegels’) bij de Real, een soort mega-supermarkt in de dichtstbijzijnde stad Arad. Alles wat je in Nederland kunt kopen en vanzelfsprekend vindt, vind je hier ook (oké, geen hagelslag, pindakaas en crackers, maar die hebben we meegenomen uit Nederland). Iedere dag sta ik daar met Daniël, een paar kleine kinderen en/of een paar dagmatties (die uiteraard ook een eigen boodschappenlijstje hebben) met drie volle karren bij de kassa, waarvan één kar vol met fleswater. De kassières trekken vaak hun wenkbrauwen op als ze die hoeveelheden zien (bijvoorbeeld 80 appels, 8 emmers yoghurt, niet éen komkommer maar een hele baal en 20 zakken chips) en als ik eerlijk ben kom ik regelmatig in de verleiding om uit te leggen dat we: geen 15 kinderen hebben voortgebracht, ook geen weeshuis leiden maar 40 geweldige, hardwerkende maar hongerige jongeren te voeden hebben. Alleen is mijn Roemeens (nog) niet zo vloeiend. Ik heb al wel geleerd dat een stralende begroeting in het Roemeens, buna diminatsa (goeiemorgen) of buna ziuwa (goeiemiddag) of multomesc (bedankt!) het áltijd goed doet!
Het contrast tussen de Real en de ‘buitenwereld’ is enorm, zeker als je de projecten hebt gezien. Die twee werelden liggen zover uit elkaar dat me vandaag even tijd kostte om dat allemaal op zijn plek te leggen. Zo’n Real is echt voor the rich and famous en het is een feit dat wij Nederlanders, of we het nou willen of niet, bij de eerste groep horen. Bovendien horen we sinds deze week ook een beetje bij de famous, nu ‘we’ in de krant hebben gestaan. Verder moet je wel een beetje stijl hebben, je komt niet binnen met ontbloot bovenlijf (uhm, dat is voor de vrouwen natuurlijk vanzelfsprekend, maar ook mannen moeten zich aan de regels houden, ook bij 38 graden) en als je nog een labeltje in je Roemeense petje hebt zitten die je ergens anders hebt gekocht, staan er gelijk een paar bewakers met wapenstok naast je, ook al zie je er ultrawesters uit met blond haar en bruine wangen. Het is wel een geruststelling dat het probleem van die labeltjes universeel is en niet alleen een probleem is van de HEMA.

In de afgelopen week ook wel steeds het dilemma gevoeld van enerzijds de lokale economie willen steunen door bij plaatselijke winkeltjes in te kopen, en anderzijds iedere dag weer te laveren door het volle programma met verplichte siësta. Bovendien kun je van die lokale winkels niet verwachten dat ze een voorraad van wat dan ook hebben voor 40 personen. Gisteren heb ik wel brood gehaald bij de lokale bakker, maar als je dan 10 broden uit het schap jast en er staan een paar oudere Roemeense dametjes achter je (die géén auto hebben om eventueel nog naar Arad te jakkeren), dan denk je toch: hebben zij nou vandaag nog wel hun ‘dagelijks brood’? Daarom vandaag teruggegaan om het brood voor de rest van de week te bestellen, zodat de winkel extra kan inkopen en er voor iedereen genoeg is. Dat was trouwens wel lachen, gieren, brullen met Joanne en de dames achter de kassa. Het was al warm (…) maar na deze simpele opdracht liep het zweet in straaltjes van mijn hoofd, zelfs met een briefje van Anna in het Roemeens bij de hand. Ik was even niet voorbereid op nog wat wedervragen, maar: we zijn eruit met een mix van Wat en Hoe Roemeens (mijn hulp in bange tijden), Engels met vet Roemeens accent, handen en voeten en goeie wil van twee kanten. Het mooie resultaat is dat we vanaf morgen lekker brood hebben.Een hele zorg minder!

  • 06 Juli 2012 - 21:07

    Kooksters Uit 2003:

    Super herkenbaar verhaal!
    Ga zo door!!!

  • 07 Juli 2012 - 15:26

    Oma Riet:

    alweer geweldig!
    wat een belevenissen, om nooit te vergeten...
    werk ze " en eet smakelijk" .
    shalom... for ever and ever...!!!

  • 08 Juli 2012 - 06:41

    Casper:

    Ontzettend leuk om jullie verhalen te volgen. Schrijven kunnen jullie ook al, naast slopen en bouwen ;-)
    Vanmorgen gaan we zeker voor jullie danken en bidden in de dienst - die begint over drie kwartier. Niet meer zo warm als gisteren gelukkig, maar die temperaturen die júllie hebben...

  • 08 Juli 2012 - 11:16

    Hiddo:

    Beste allen In Minis,

    Ik reageer niet zozeer op het 'shoppen-reisverslag'.

    Ik wil gewoon het volgende met jullie delen.
    Als ik nu aan jullie allemaal denk, op deze zondag, moet ik denken aan de laatste zondag in 2003 dat we met de hele groep in Minis naar de kerk gingen.
    Een erg mooie dienst, waarin onze jongeren zongen voor de plaatselijke gemeente.
    Daar ging toen een Nederlandse predikant voor.
    Hij preekte als ik me goed kan herinneren over Joh. 15: 1-17.
    Dat gaat o.a. over veel vrucht dragen door in Hem te blijven.
    En dat deed me denken aan de vele pruimenbomen in Minis.
    Die droegen destijds ook heel veel vrucht en wel zodanig dat de takken bogen onder het gewicht van de vruchten.
    Sommige takken moesten worden ondersteund om niet af te breken, zoveel vrucht droegen ze !!
    Dat was indrukwekkend. Dat beeld is me altijd bij gebleven.
    Ik ben benieuwd of de bomen nu weer zoveel vrucht dragen.

    In ieder geval bid ik jullie allemaal toe dat jullie ook veel vrucht mogen dragen.
    En jullie laten daar al wat van zien door de mensen daar te helpen.
    Ga zo door. En blijf in Hem, dan blijft Hij in jullie.

  • 08 Juli 2012 - 11:18

    Hiddo:


    En ik zit trouwens nog op veel foto's te wachten van jullie aan het werk en aan wanneer jullie aan het chillen zijn.
    En ik begrijp van velen hier in de gemeente dat ik niet de enige ben.
    Dus alle fotograven in Minis, verenigt U !!
    En laat ons plezieren en meeleven.
    Trouwens, een sappig of droog (al naar gelang de temperatuur) verhaal gaat er natuurlijk ook altijd in !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Miniş

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Juli 2012

Allemaal weer veilig thuis

16 Juli 2012

De laatste dag

16 Juli 2012

Losse eindjes (foto/video)

15 Juli 2012

Snelle blog

14 Juli 2012

An alles komp een end
JeVe

Actief sinds 14 Mei 2012
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 33934

Voorgaande reizen:

30 Juni 2012 - 17 Juli 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: